Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

coretan harian^_^

salam sejahtera..salam perpaduan..salam 1 malysia diucapkan kepada rakan-rakan blogger sekalian..sudah agak lama tidak menjengah ke blog ku yang kiut lagi miut neyh..hehehe..sejak kebelakangan ini..masa amat mencemburui diri ku ini..banyak sangat kerja yang perlu dibuat..dengan assignment yang belum kehabisan..dengan aktiviti yang padat..dengan jadual waktu belajar yang perlu direalisasikan..adakah situasi ini yang perlu dihadapi oleh setiap pelajar yang menuntut di IPTA???atau perkara sebegini berlaku apabila pelajar itu sendiri yang mencari penyakit sendiri untuk melibatkan diri secara aktif dalam program yang dianjurkan oleh pihak U atau Kolej??

adakah pelajar-pelajar perlu untuk melakukan semua ini..ingin sekali bertanya apakah tugas sebenar kita sebagai pelajar apabila berada di U??adakah tugas kita hanya untuk belajar dan menghadap buku untuk 24jam satu hari??atau perlukah mereka menyibukkan diri dalam aktiviti yang membebankan selain daripada belajar??

rakan-rakan sekalian..apakah faedahnya bagi seseorang pelajar itu jika mereka aktif di setiap program yang dianjurkan..ramai yang mempersoalkan mengapa pelajar perlu terlibat dalam aktiviti yang tidak berfaedah itu..ini kerana tugas pelajar hanyalah untuk belajar sahaja..

disini, ingin sekali saya berkongsi serba sedikit pengalaman atau pengetahuan yang saya ada mengenai persoalan ini. saya merupakan pelajar yang tidak boleh duduk diam dengan hanya menatap kitab-kitab ilmiah selama 24jam samada di bilik mahupun di perpustakaan. pada mulanya memang saya merasakan sertai aktiviti merupakan perkara yang kurang faedahnya..apa yang kita dapat hanyalah penat semata-mata dan masa yang sepatutnya kita gunakan untuk menelaah pelajaran telah diabaikan..namun disebalik semua itu, teradpat beberapa manfaat yang kita dapat secara tidak sedar..antara faedahnya adalah:

  1. pertamanya..pelajar itu akan mendapat pengalamn yang sangat banyak
  2. dapat berkenalan dengan lebih rapat dengan pelbagai jenis orang
  3. dapat berkongsi ilmu pengetahuan
  4. dapat mempelajari beberapa soft skill yang tidak akan kita perolehi di dalam kelas atau kuliah..seperti contoh, cara-cara untuk berkomunikasi dengan orang ramai, cara untuk menguruskan sesuatu hal, cara untuk menyediakan kertas kerja dan lain-lain.
  5. dapat meluaskan lagi networking kita
itu adalah antara faedah yang kita akan perolehi...namun ada juga sesetengah pihak menyangkal dengan mengatakan untuk mendapatkan skill-skill itu..melalui pembelajaran juga boleh dapatkannya juga..namun ia terpulnag kepada pandangan masing-masing..

akhir sekali..saya nak nyatakan kat sini..SAYA SANGAT PENAT SEKARANG!!! sendiri mencari penyakit..masuk aktiviti itu..ini..namu saya gembira..harap-harap dapat seimbangkan dengan study..target..3.67 for diz sem..insyaAllah~

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment