Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

April fool~

hai hai hai...sedar tak sedar dah masuk bulan april 2012 dah..betapa pantasnya masa bergerak..hujung minggu ni dah start cuti midsem...assignment makin bertimbun..and of course usia pun makin menginjak ke angka yang lebih besar..hewhewhew..


1 April terlalu sinonim dengan kejadian yang dikatakan April Fool..ramai yang suka tentang April fool ni..tau tak april fool tu apa? ala..time april fool la sesetengah orang bergurau dengan rakan sendiri seperti contoh seorang teman ni post kat facebook cakap dia nak kahwin esok..then semua orang percaya..bile dah ramai bertanya..last last dia cakap "April Fool!!"..means that orang dah terkena lah dengan tipu helah nya tu..erm lebih kurang la kot..

ni sedikit sejarah April Fool yang dipetik dari Laman Web Rasmi JAIS:

" Berkurun-kurun lama dahulu, kerajaan Islam Sepanyol yang telah lama bertapak di sana telah menghadapi kekalahan di tangan tentera Kristian. Maka penduduk-penduduk Islam di Sepanyol terpaksa berlindung di dalam rumah mereka untuk menyelamatkan diri dari tentera Kristian. Namun tentera Kristian tidak berpuas hati kerana tidak dapat menghapuskan orang Islam. Maka tersebarlah berita bahawa orang Islam yang ingin selamat boleh menyelamatkan diri mereka dengan menaiki kapal yang berlabuh di pelabuhan dan untuk memastikan berita itu benar mereka sendiri pergi menyiasat adakah berita itu benar. Setelah pasti dengan khabar berita itu, maka beramai-ramailah orang Islam Sepanyol ke pelabuhan dengan harapan mereka boleh menyelamatkan diri dari tentera Kristian. Namun sebaliknya yang berlaku. Tentera Kristian mengambil kesempatan menghapuskan umat Islam dengan membakar rumah dan kapal-kapal di pelabuhan dan orang-orang Islam di Sepanyol dibunuh beramai-ramai termasuklah lelaki, perempuan dan kanak-kanak pada tanggal 1 April. Inilah hari yang diraikan oleh rakyat Sepanyol setiap tahun untuk mengingati kemenangan tentera Kristian ke atas orang Islam yang dibunuh oleh mereka dan inilah sejarah yang mengaitkan April Fool dengan orang Islam. "

so, sekarang dah tahu kan...tapi walaupun berulangkali artikel sebegini dipublish samada di blog, twitter mahupun ruang sosial paling meletop iaitu facebook, masih juga ada umat islam yang menyambutnyaa..semoga mereka mereka diluar sana diberikan hidayah dan petunjuk dar Allah s.w.t..insyaAllah..:)

so sekarang dah masuk bulan April..like my friend said at her twitter...April will be a little bit harsh to us..in other words it will be a tortured month ever!..haihh..kepala berserabut assignment belambak..study tak habes lagi..mood dah takda..pikiran dah duk melayang sampai rumah dah ni..sobsssss...this is my worst semester ever...:(



SAY NO TO APRIL FOOLS' DAY!!...

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment